Xi'an deel 1 - Reisverslag uit Xi'an, China van Mick en Gwinn - WaarBenJij.nu Xi'an deel 1 - Reisverslag uit Xi'an, China van Mick en Gwinn - WaarBenJij.nu

Xi'an deel 1

Blijf op de hoogte en volg Mick en Gwinn

11 Oktober 2014 | China, Xi'an

Dag 8 We worden wakker van onze Franse kamergenoten die Morgens om 6:00 h snel de benen nemen naar buiten net op het moment dat we ook maar eventjes slapen. En we geven ze geen ongelijk. Wat een nacht!! We hebben nog 2 Chinese kamergenoten die achter ons liggen, ze kwamen gisteravond al laat de kamer op en maakte al een herrie, oftewel 1 ervan! Hij heeft de hele nacht door met de raarste geluiden ook een "bos om gezaagd" of beter gezegd een heel oerwoud!! Af en toe dachten we dat hij gestorven was, aangezien hij dan 10 seconden zijn adem inhield. Eerlijk gezegd hoopte we dat op dat moment! Maar voor de mensen die dit verhaal lezen, hij leeft nog en lachte ons die morgen gewoon heerlijk toe. Hij moest eens weten!

Zonder te ontbijten en met een paar bananen en koekjes in onze tas gaan we beneden uitchecken. We krijgen te horen dat er nog een jongen "Steve"de eerder bestelde taxi met ons wilt delen en ons gewoon 1/3 terug betaald. Hij spreekt aardig Engels en het blijkt onze andere kamergenoot van de laatste nacht te zijn. Na een 1,5 urige combinatie van Tour de France en Formule 1 door de bergen komen we misselijk aan op het vliegveld van Jiuzhaigou. Steve biedt ons aan samen in te checken en naar de Gate te lopen. Na wat flauwe grappen en een beetje Chinese geschiedenis les is het tijd om te vliegen. We wisselen telefoon nummers uit en nemen afscheid.

De vliegreis duurt echter niet lang en we landen al veilig in Xi'an, waar we onze Shuttle bus ticket kopen en in de rij gaan staan, wachtend op de bus. We hebben geluk! De laatste 2 zitplaatsen in de eerste bus en ook nog naast elkaar! Gelukkig maar, anders konden we een uur wachten op de volgende. De busreis duurt 1 uur voordat we in de oude binnenstad van Xi'an aankomen en we stappen de laatste halte bij de "Belltower"uit. Het hart van de oude stad! Er bieden zich wat tuktuk busjes aan, maar we gaan lopend verder. Na 15 minuten lopen richting de South Gate en even zoeken, komen we dan eindelijk aan in ons geboekte Hostel " Mirror Youth hostel". We checken in en krijgen te horen dat we de eerste nacht op de grotere in Japanse stijl kamer slapen en daarna 3 nachten in de kleinere. Dit is geen probleem! Dat denken we tenminste! Onze kamer blijkt niet meer dan een hok met schuifpuien te zijn en je slaapt op een vloer van " rieten matten", zoals je weleens in een tekenfilm ziet! 1 voordeel is dat je er tenminste nog een fatsoenlijke deken een kussen bij krijgt. Maar als dit de grote kamer is, wat is dan de kleine?! Claustrofobie kun je beter thuis laten dan. Gelogen is het niet, wel Japans, maar of het zo goed voor je rug is?! We zullen het wel merken! Gelukkig is de kamer wel heel goedkoop. We droppen onze spullen en gaan opzoek naar een Moslims familie restaurant dat in de Lonely planet staat. We zoeken 3 uur tevergeefs, lopen 10 keer hetzelfde rondje in de druk bezochte binnenstraten rondom de markt en vinden het niet, zelf met vragen komen we geen stap verder. Wat we op de markt nog tegen komen is ook niet geweldig en het stinkt behoorlijk naar riolering,verbrande pinda's en uitlaatgassen. We proberen een aantal Chinese snacks, lekker goedkoop, maar ranzig! Een No-Go dus! Dan maar een restaurant naar binnen waar het lekker druk is. Aangezien het meisje vinger tikkend en kauwgum knagend aan onze tafel wacht op de bestelling, bestellen we snel wat kip vleugeltjes en een tomatensoep. Het duurt echter maar max. 4 minuten en ons eten staat al voor de neus. Hmm.. Dit kan niet goed zijn. De moed zakt ons in de schoenen als we zien dat de kip nog roze is en de soep water, waar de tomaat doorheen gezwommen is. We kijken elkaar aan en zonder wat te zeggen staan we op, betalen en lopen het restaurant uit. Het is inmiddels half 10 en we hebben nog steeds honger, maar met het idee vandaag niks te vinden lopen we terug richting het hostel. Net op het einde van de markt is nog een restaurant, het ziet qua uiterlijk wel iets beter uit, maar dat wil helaas ook niet alles zeggen hier in China. Even snel de kaart checken of er plaatjes instaan, want Chinees snappen wij niet en een andere taal snappen hun niet! We hebben geluk, we bestellen wat en wachten op het eten. Helaas weer een No-Go! Ze komt met het verkeerde eten terug aangezien het andere op was en probeert het af te wimpelen dat het precies hetzelfde is. Dat wat wij besteld hebben is gegrilde kip in een rode saus, de serveerster komt terug met Beef en groene bladeren?!? Na een dik kwartier discussiëren heeft Mick er genoeg van en duwt het bord terug in haar handen met de mededeling dat hij het niet besteld heeft en er niet voor betaald! Blijkbaar is de boodschap aangekomen en ze zeggen dat ze snel het bestelde eten maken voor ons. Nou.. Nu kan het wel denken we nog, totdat ze alweer terug komt met het verkeerde (Dit keer de Beef zonder groene bladeren). Zelfs de buren moeten erom lachen! Gwinn is de honger weer vergaan, maar Mick besluit het maar op te eten. We betalen (Beetje duur voor uiteindelijk wat shoarma en rijst!) en maken dat we weg komen. Wat een dag!! Hopelijk is het slapen echter wel aangenaam.

Dag 9 Het is even wennen, maar als je eenmaal je draai gevonden hebt dan slaap je best goed. We zijn doodmoe en blijven daarom wat langer liggen, maar niet te lang want we moeten helaas wisselen van kamer voor 12 h middags. We pakken onze spullen in en lopen naar beneden waar we de mededeling krijgen dat we de kamer toch kunnen behouden, aangezien ze genoeg kamers vrij heeft. Is dat weer even een meevaller en niets extra's ervoor te hoeven betalen! Mick legt snel de spullen weer op de kamer en Gwinn draait een eerste wasje en hangt het te drogen aan de waslijn op het dakterras. Hopelijk hangt het er nog vanavond!

We gaan vandaag over de stadsmuur van Xi'an lopen om er aan de North Gate af te gaan om kaartjes te kopen voor de trein van Zondag. Gwinn twijfelt nog even of het niet beter is om eerst kaartjes te halen en dan over de muur te lopen, aangezien de kaartverkoop altijd al snel gaan voor lange speciale treinreizen. We betalen entree voor de stadsmuur en na 3 uur lopen komen we dan eindelijk aan bij het treinstation, we kopen middenklasse kaartjes (hardsleepers), want de goedkopere zitplaatsen waren zoals eerder gedacht op!!

Moe en voldaan nemen we de metro terug en besluiten in het "Shüyuán Youth Hostel Café" wat te gaan eten. Er staat in de Lonely planet dat je er goed eten krijgt. Laten we het maar hopen na zo'n dag als gisteren. Er hangt een gezellig sfeertje, overal tekeningen van reizigers en onder het genot van " all I want for Christmas" op de achtergrond bestellen we rijst, kip/ananas in Sweet en Sour saus. Je krijgt in China altijd stokjes bij het eten. De eerste dagen is dat lastig om ermee te eten en je kunt zelfs vragen om een vork als het je echt niet lukt, maar de handigheid komt vanzelf. Zo goed zelfs dat toen we het eten zagen we het in no-time opgegeten hadden tot aan de laatste rijstkorrel. Eindelijk! Wat was dat Heerlijk!! Nu uitbuiken en de avond weg chillen!

• 12 Oktober 2014 - 12:45

Oma En Opa Welten:

Fijn iets van jullie te horen en geweldige verslagen.
    Ik zie het voor me, zelfs het eten!!!
    We hebben vanochtend Uschi ( jullie weten wel) naar de trein gebracht
    die heeft een weekje bij ons gelogeerd en is nu weer naar de Mosel.

We hopen dat jullie noch een fijne reis hebben en pas op jullie zelf
    en op jullie beurs,
    Dit is een oude raad die ik Lon en haar zussen mee gaf als ze in hun jonge jaren
    gingen stappen!

Groetjes
    Oma en Opa

• 12 Oktober 2014 - 22:38

Marlo & Rene:

Hallo Gwinn en Mick. Wij lezen jullie verslagen met een big smile en reizen op die manier een beetje met jullie mee. Heel veel plezier en geniet van elke dag.
    Vol verwachting voor het volgend verslag.
    Groetjes uit Voerendaal

• 13 Oktober 2014 - 10:16

Monique :

Super leuk om te lezen!!

Fijne week lieverds, met hopelijk veel mooie dingen en lekker eten!!